Ahad, 3 Julai 2016

Ngeri ! ! Gadis 15 Tahun Disangka Menderita Penyakit Usus, Rupanya Rupanya..

Seorang gadis 15 tahun mengalami sakit yang teramat sangat di bahagian sisi kanan perutnya. Ketika membuat pemeriksaan di hospital, doktor menjangkakan gadis itu menderita penyakit usus.

Namun setelah menbuat ujian darah, urin dan juga USG, doktor tidak ditemui tanda-tanda infeksi di bahagian usus.

Pihak hospital yang merasa pelik cuba membuat pembedahan kecil diperut gadis tersebut dengan memasukkan sebuah camera kecil yang bertujuan untuk melihat bahagian perut yang sakit.

Akan tetapi hasilnya sangat mengejutkan apabila melihat ada sesuatu berwarna putih yang aktif bergerak di sekitar hujung rahimnya. Dengan segera doktor mengangkat bahagian itu dan menemui sekumpulan cacing.

Remaja berkenan dikatakan menderita infeksi usus yang disebut cacing kremi yang di sebabkan parasit kecil, penyakit ini boleh berjangkit dengan cara lewat perkongsian makanan yang dipegang oleh penderita atau tangan yang mengandungi telur cacing yang sangat halus.

Telur cacing halus tersebut akan masuk ke sistem pencernaan dan menetas di usus kecil, lalu larva cacing akan berjalan ke usus besar dan hidup sebagai parasit di usus besar.

Penyebab cacing kremi

-Memakan makanan yang terdedah

-Tidak mencuci tangan sebelum makan

-Jarang memotong kuku

-Suka menggaruk lubang anus

Cacing kremi tidak hanya menyerang kanak kanak, cacing ini juga mampu menyerang orang dewasa, beberapa daerah di afrika selatan Cacing kremi adalah penyakit yang paling digeruni kerana membunuh tempat tumpangannya dengan perlahan-lahan.-e-berita.org

Gambar penderita cacing Kremi




loading...