Selasa, 20 September 2016

Wanita WAJIB BACA!!! Suami Perokok Punca Utama Mastitis Pada Payudara Isteri.

Payudara bengkak dan bernanah boleh terjadi akibat dari pada kanser payudara. namun tahukah anda bahawa wanita yang memiliki suami perokok akan cenderung mengalami istilah payudara bengkak dan bernanah.

Pekara ini biasa di sebut sebagai mastitis, mastitis adalah penyakit yan memiliki bermacam-macam gejala termasuk adanya bengkak pada payudara. akibatkan oleh adanya kuman dari suami yang gemar menghisap rokok dan tidak peduli dengan kebersihannya pekara ini juga boleh terjadi akibat disebabkan oleh adanya kuman yang masuk ke saluran susu melalui perantaraan mulut ataupun hidung bayi ketika menyusui.

Bila keadaan payudara sudah membengkak seterusnya ia akan mengeluarkan cairan menyerupai nanah kuning busuk dari puting.

Berlainan dari pada kanser payudara yang mengeluarkan cairan merah coklat seperti darah kotor.
Menurut kajian penyakit mastitis bukanlah penyakit yang dipengaruhi faktor keturunan melainkan ia adalah terbentuk dari kuman Pathogen yang berbahaya yang di bentuk dari beberapa rangkaian seperti kuman dari mulut suami perokok dan tangan suami ketika bersama isteri di ranjang.

Kajian itu juga menyebut ketika payudara dalam keadaan menegang liang-liang kulit akan mengembang dan saat itulah kuman boleh masuk ke dalam kulit payudara. jadi pastikan tangan dan mulut anda bebas kuman sebelum bersama isteri.

Kuman yang masuk dalam kulit payudara ia akan berkembang menjadi sekumpulan nanah dalam rongga kelenjar payudara dan sel darah putih akan menahan serangan dari kuman sehingga muncul nanah busuk, bahayanya nanah ini akan merebak kebagian tubuh lainnya hingga menyebabkan daya tahan tubuh lemah.

Bila anda menemui tanda-tanda seperti bengkak di payudara dan berdenyut seperti bisul maka segeralah berjumpa doktor.

Perlu diketahui untuk menghilangkan jaringan payudara yang rosak akibat mastitsi hanya bisa dibuang dengan cara pembedahan,dan pembedahan ini memiliki waktu yang khusus,jika keadaan penderita lemah ia tidak boleh dilakukan.

Pembedahan mastitis hanya dilakukan apabila keadaan pesakit kuat dan keadaan nanah yang harus matang.

Salah seorang doktor pakar bedah Amsterdam yang pernah menangani kes mastitis ini berkata, kuman yang beradan pada payudara berasal dari pada sentuhan langsung antara mulut si suami perokok yang tidak menjaga kebersihan ketika mengadakan hubungan seks.

Gejala Mastitis dan Pencegahan Mastitis
Beberapa hal yang menjadi indikasi seorang perempuan yang terkena mastitis ialah sebagai berikut:

-Apabila disentuh, payudaranya terasa hangat.
-Terjadinya pembengkakan pada payudara.
-Timbulnya rasa nyeri atau panas terus-menerus saat menyusui.
-Kulit berwarna kemerahan.
-Terjadinya demam dengan suhu sampai 38 derajat celsius atau bahkan lebih.
loading...