Jumaat, 21 Oktober 2016

Rupanya 5 Bulan Lalu Abang Ipar Mangsa Nahas Duke Pernah Dedah Sikap Sebenar Adik Beradik

Baru baru ini menjadi viral kisah dakwaan pecah amanah yang dilakukan oleh bapa saudara anak mangsa nahas Lebuhraya DUKE. Tidak tahan dikecam, bapa saudara membuat keputusan untuk 

Namun, sebenarnya kisah yang menjadi viral ini rupanya sudah lama berlaku. Kami kongsikan kisah sebenar yang dimuat naik turun abang ipar mangsa pada May 2016. Memang menyedihkan. Hmm

Cerita sebenar yang berlaku

Assalamualaikum....kepada semua kenalan di Alam Maya ..FB yang dikasihi...Saya & Isteri mengambil peluang ini mengimbau kembali sejarah setahun yang lalu dengan Tragedi Kemalangan Duke meninggalkan 2 orang kanak2 AMIRA & AQILA menjadi Yatim Piatu.

Masa berlalu begitu cepat dan sudah setahun tragedi kemalangan DUKE yang menimpa sekeluarga meninggalkan 2 orang waris yang masih belum mengerti kehidupan sebenar yang bakal dilalui.

2 orang Kanak2 ini AMIRA & AQILA telah menjadi Yatim Piatu dalam sekelip mata. Inilah suratan takdir yang telah ditentukan nasib mereka...Secara tidak Langsung kami sekeluarga telah memikul tanggung-jawab ini bagi mendidik dan membesarkan mereka seperti anak2 kami yang lain.

Menggalas tanggung jawab ini bukan semudah bicara mulut atau sekadar bertulis....kenyataan sebenarnya kami lalui sekeluarga mendapat tentangan dari pelbagai pihak terutama dari ahli keluarga sendiri yang terdekat juga waris-waris AMIRA & AQILA.

Walaupun isteri saya adalah ibu saudara mereka (Kakak kepada Arwah Papa AMIRA & AQILA) kini dipanggil MAMA dan saya dipanggil BABAH sudah tidak asing bagi mereka berdua dan kami curahkan kasih sayang sebagai pengganti ibu dan ayah mereka hingga sekarang.

Sejak 1 minggu selepas peninggalan ibu bapa mereka , Dua 2 anak ini tinggal bersama kami sudah pun hampir 1 tahun......waris-waris terdekat ...apa tah lagi bapa2 saudara dan Ibu saudara lainya termasuk sepupu2 anak-anak ini tidak pernah mengaku secara jujur... hakikat sebenar bahawa kami lah yang menjaga mereka hingga sekarang.

Semua keperluan anak2 ini kami sediakan mengikut kemampuan kami dan Belum pernah hingga hari ini mana2 saudara-saudara terdekat menjaga mereka lebih dari 12jam. Sekali sekala kedua2 anak ini hanya dibawa bersiar-siar selepas itu dihantar balik kepada kami... ...begitulah seterusnya.

Hinggalah hak jagaan turut dibantah dan tidak dipersetujui atas dasar yang tidak berasas walaupun Isteri telah mendapat perintah jagaan sementara dari Mahkamah Tinggi Syariah secara undang-undang telah tidak diktiraf oleh saudara-saudara sendiri.

Pulak ada antara waris-waris anak ini membuat pengakuan palsu dengan alasan menyatakan AMIRA & AQILA dibawah jagaan mereka bagi menuntut wang insuran Papa mereka (telah pun dapat RM50,000) bagi perbelanjaan anak2 tersebut , tetapi kegunaan sebenar tidak diketahui.

Banyak lagi tindakan yang buat hanya untuk kepentingan peribadi termasuk hasil SUMBANGAN orang ramai yang dahulunya disimpan oleh bapa2 saudara anak2 ini yang langsung tidak menjaga pun... tidak pula mahu menyerahkan sumbangan berkenaan kepada penjaga sebenar bagi kegunaan anak2 tu walaupun penjaga itu adalah Ibu saudara kanak2 tersebut dengan alasan yang tidak munasabah.

Huh!! ini Duit Anak2 Yatim sumbangan Orang ramai...fikir saya kalau x digunakan dengan betul atau salah guna tunggulah padahnya dari ALLAH. Orang yang tidak pernah menjaga kebajikan kedua2 anak ini pulak yang simpan dengan penuh agenda sendiri.

Apa yang kami lakukan hingga hari ini adalah dengan ikhlas dan tiada paksaan untuk menjaga kedua 2 anak ini yang mereka sendiri membuat pilihan. Mereka amat gembira bersama kami dan kami berjaya memulihkan ingatan sedih mereka bila mengenang ketiadaan mama dan papa mereka.

Disebabkan pilihan anak-anak ini bersama kami , hubungan ahli keluarga adik beradik Papa nya yang lain dan juga sebelah mama mereka kini manjadikan Mahkamah sebagai penentu kehidupan anak2 ini masa depan. Masing-masing kini terpaksa membuktikan kebenaran yang pada hakikatnya begitu mudah untuk diselesaikan jika memberi ruang kebebasan hak kedua 2 anak ini.

Banyak kami perolehi kebenaran dan kenyataan serta salah laku yang dibuat oleh kedua pihak waris-waris anak-anak yatim ini yang menjurus kepada kepentingan peribadi. Hingga kami terpaksa membuat beberapa laporan polis bagi mencari kebenaran.......Insyaallah masa yang akan menentukan dan ALLAH mengetahui kebenaran sebenar. Mungkin bila sudah terbukti kebenaran.....terlewat bagi mereka2 yang tidak memberi keutamaan kepada anak-anak yatim ini hak-hak mereka. Kasihan AMIRA & AQILA saya dan Isteri fikir.

Pada semua Rakyat Malaysia diluar sana yang masih segar dalam ingatan buat AMIRA & AQILA pada Tragedi Kemalangan DUKE 2015.......kami amat berterima kasih atas semua doa dan sumbangan peribadi yang disalur terus kepada anak-anak ini.

Kami akan menjaga amanah yang telah ALLAH berikan kepada kami sebaik mungkin dan akan berusaha mempertahankan HAK-HAK anak ini yang ditinggalkan oleh Mama & Papa mereka.

Doakan kami supaya dipermudahkan buat Anak- anak ini membesar dengan kehidupan sebenar dan mendapat keberkatan Dunia & Akhirat.- BERITA PREMIUM
loading...