Isnin, 7 November 2016

Pakar Motivasi Amerika Sahkan Poligami Dapat Membantu Lelaki Panjang Umur Dan Sehat.

Kajian Dapati Lelaki Miliki Isteri Banyak,Umurnya Akan Lebih Panjang Dan Sehat Selalu.

Baru-baru ini seorang pakar motivasi membuat kenyataan bahawa lelaki yang memiliki lebih dari satu isteri (poligami) umurnya akan lebih panjang dan lebih sihat.

Umum mengetahui bahawa perkataan poligami sangat sensitif dikalangan wanita terutama wanita melayu.

Mengulas kenyataan pakar motivasi tersebut mengemukakan fakta bahawa berpoligami memiliki peranan penting pada kesihatan dan umur seseorang.

Berikut penjelasannya.

Kajian yang dilakukan oleh Virpi Lummaa, seorang psksr motivasi Inggris dari Universitas Sheffield mengemukakan kenyataan itu dalam acara tahunan International Society for Behavioral Ecology di Ithaca, New York, Amerika Serikat.

Kajian itu menyimpulkan lelaki yang miliki isteri lebih dari satu dapat memanjangkan usia,kajian itu dilakukan kepada lelaki berusia 60 tahun yang berasal dari negara yang memiliki  140 orang yang beristeri lebih dari satu.

Beliau berkata rata-rata usia lelaki yang melakukan poligami umurnya lebih lama 12% dari lelaki yang berkahwin satu.

Pekara itu berkaitan dengan faktor sosial dan genetik.

Kajian itu juga menyebut bahawa lelaki yang memiliki isteri lebih dari satu pemakanan dan pengurusannya juga akan lebih baik, tentu kesihatannya akan lebih baik, mereka akan lebih bahagia kerana memiliki anak dan kehidupan seks yang mencukupi.

Keperluan seks yang terpenuhi akan membuat kesuburan lelaki tetap terjaga walaupun sudah berusia.

Pekara itulah yang berpengaruh terhadap fungsi hormon dan mengatur metabolisme tubuh.

Bagi lelaki  miliki isteri lebih dari satu memang dapat membawa efek baik untuk kesihatan, namun sayangnya pekara tersebut tidak pada wanita. Bagaimana pun kajian tersebut hanya akan berkesan pada lelaki yang berpoligami secara adil.-Eberita.org
loading...