Rabu, 7 Disember 2016

Ini Sebenarnya Imej Signal WiFi Yang Diambil Dengan Kamera

Zaman sekarang, boleh dikatakan hampir setiap tempat khususnya restoran mempunyai perkhidmatan WiFi secara percuma. WiFi seakan-akan menjadi satu perkara wajib ada dalam masyarakat dunia yang tinggal di era moden ini.

Pernah terfikir tak macam mana sebenarnya bentuk signal WiFi ?

Sekumpulan penyelidik dari Universiti Newcastle telah berjaya menghasilkan visual signal WiFi menggunakan teknik fotografi long exposure dan juga menggunakan alat pengesan sensor RSSI.

Hasilnya? Menakjubkan. Signal WiFi kelihatan berwarna-warni. Warna merah menunjukkan signal WiFi kuat, manakala warna biru menunjukkan WiFi yang lemah.

WiFi kini menjadi keperluan untuk masyarakat dunia yang tinggal di era modenisasi. Pernah tak korang terfikir bagaimana sebenarnya bentuk WiFi yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Kumpulan penyelidik dari Newcastle University berjaya mengambil gambar signal WiFi. Teknik yang mereka gunakan untuk mengambil gambar signal WiFi adalah bukan teknik yang biasa.

Mereka menggunakan teknik fotografi Long Exposure dan sensor RSSI untuk melihat bentuk signal WiFi yang terpancar.

Nama projek ini digelar Touch Research Project dan hasil karya mereka diamakan Lightpainting Wi-Fi.

Imej yang terhasil dari signal WiFi ini terdapat dalam pelbagai warna yang merupakan indikator untuk signal WiFi tersebut sama ada ianya kuat atau lemah. 

Warna biru menunjukkan signal WiFi adalah lemah dan merah pula menunjukkan signal WiFi sangat baik.

Jom checkout visual signal WiFi yang diambil oleh jurugambar yang sangat kreatif:- ERA fm








loading...