Isnin, 23 Januari 2017

Puting Payudara Putus Digigit Ketika Menyusu Anak

Seorang ibu muda terpaksa di kejarkan ke hospital selepas puting payudaranya putus di gigit anaknya sendiri yang berusia dua tahun ketika menyusu.

Nor Halimah berkata,sebelum ini anak perempuannya yang bernama Aisyah memang agak kerap menggigit putingnya, malah pernah sekali menggigit sehingga mengakibatkan luka.

Namun kerana anaknya enggan untuk menyusu botol dia terpaksa juga memberikan Aisyah dengan cara menyusu normal.

Entah bagaimana kejadian itu awalnya berlaku, beliau enggan bercerita lebih lanjut tetapi katanya Nor menyusukan anaknya sambil bermain hanphone ketika itu.

Tanpa sebarang amaran bayinya menggigit putingnya sambil memalingkan wajah kesebelah kiri, lebih mengerikan apabila puting yang putus hampir ditelan oleh anaknya, beliau berkata selepas dia menyedari putingnya putus dia terus memasukkan jari ke dalam mulut anaknya dan mengeluarkan puting sebelum memaklumkan pada suami untuk membawanya ke hospital.

Pihak suami yang enggan identitinya di dedahkan dan memberi sebarang maklumat penting seperti lokasi berkata bahawa dirinya juga turut terkejut dengan kejadian itu, anaknya memang agak sedikit nakal tapi menggigit puting payudara ibunya itu berada di luar jangkaannya.

“Saya terkejut selepas isteri memaklumkan kejadian itu, saya terus membawa isteri kehospital untuk membuat pemeriksaan, alhamdulillah tidak ada apa-apa jangkitan kuman di luka isteri”katanya.

Bagaimanapun menurut doktor, kes bayi menggigit puting payudara ibu adalah normal ketika mereka dalam proses pertumbuhan gigi tetapi kes digigit sampai putus sangat jarang di temui, ujarnya.

Kenapa bayi suka menggigit puting payudara

1. Tumbuh gigi
Usia pada fasa mula tumbuhnya gigi inilah yang menjadi perjuangan bagi seorang ibu. Bayi yang mula tumbuh gigi, gusinya menjadi bengkak dan sakit. Masa-masa ini bayi juga suka menggigit sesuatu di sekitarnya dengan geram.

Kadang-kadang ketika gigi sedang tumbuh ini juga menyebabkan air liur berlebihan pada bayi. Bayi memerlukan sesuatu untuk mengurangi ngilu dan sakit yang dihadapi.

Sasaran yang paling mudah ditemui bayi untuk meredakan ngilu pada gusi, iaitu puting dari ibunya.

2. Tidak puas hati.

Alasan kedua ini sebagai bentuk balas dendam bayi kerana ibu tidak mencurahkan seluruh perhatian dan kasih sayangnya ketika menyusukannya.

Pada beberapa kebiasan, ibu mungkin menyusu sambil melakukan hal lain, seperti menggunakan handphone, bercakap dengan orang lain, atau melakukan hal yang bayi anggap tidak memerhatikan mereka.

3. Ajakan bergurau dan berterima kasih
Ketika selesai menyusu, bayi kadang-kadang memang suka menggigit puting ibunya sambil menunjukkan senyuman atau tawanya di akhir.

Hal ini menunjukan bahawa dia menunjukan rasa terima kasih kepada anda kerana telah menyusukan.

Setelah bayi kenyang, dia juga ingin mengajak ibunya bergurau kerana belum mampu berbicara atau meluahkan kemahuannya, akhirnya bayi akan menggigit puting sebagai tanda mengajak.

Bagaimana mencegah bayi agar tidak menggigit puting

-Pastikan posisi menyusu Anda dengan bayi sudah betul.
-Berikan perhatian Anda sepenuhnya selama menyusukan.
-Jika puting digigit, tunjukkan reaksi Anda dengan lembut dengan menghentikan sekejap proses menyusui
-Kenali sikap bayi ketika mula lapar.
-Posisikan puting Anda dalam mulut bayi dengan menyelitkan jari, —
agar mengetahui apakah bayi akan menggigit atau tidak.
-Berikan sesuatu yang bisa digigit untuk mencegah bayi terus menggigit puting Anda.
-Berikan ciuman dan pelukan sambil berbisik lembut, “Jangan digigit ya, sayang.”

-Pilih tempat yang nyaman dan tenang agar bayi tidak teralih perhatiannya.
loading...