Sabtu, 4 Februari 2017

Kehidupan Terkini Hope,Budak Dibuang Ibu Kerana Dianggap Penyihir

Masih ingatkah anda dengan gambar kanak-kanak ini yang viral pada awal tahun 2016 lalu pada usianya yang baru berusia 2 tahun dia sudah menjadi pengembara jalanan dengan tubuh kurus berlalat dan kelaparan.

Sudah lapan bulan dia hidup tanpa tujuan, menyambung nyawa dari makanan dan minuman yang dibuang oleh orang mahupun pemberian orang yang perihatin.

Jauh sekali untuk mendapat tempat berteduh apatah lagi merasakan pelukan orang lain.

Kisahnya bayi ini di buang orang tuanya untuk dibiarkan mati kerana di anggap sebagai penyihir.

Namun diselamatkan oleh Anja Ringgren Loven di jalan Nigeria pada Januari 2016. loven memberikan makanan dan meinuman ketika itu.

Selain kurus kering kelaparan, wajahnya tidak berseri dan lemah kerana kurang zat. Wanita tersebut lalu memberinya nama Hope yang berarti Harapan.

Loven memeluk tubuh kecil tanpa sehelai pakaian itu dan membungkusnya dengan kain, dia membawa Hope ke hospital.

Tubuh Hope yang kekurangan darah, di dalam tubuhnya terdapat banyak penyakit yang harus di rawat.

Dengan bantuan masyarakat dunia, terkumpul dana lebih dari satu juta dolar AS untuk perawatan Hope.

Loven meletak kanak-kanak itu untuk di jaga pengasuh di lembaga yang yang merupakan kelolanya. Lembaga itu khusus merawat anak-anak terbuang.

Baru-baru ini Daily Mail melaporkan tentang kehidupan Hope sekarang ini. Hope dilihat semakin berisi serta nampak ceria penuh senyum.

Tidak hanya itu Hope juga beria-ria masuk sekolah di usianya yang masih muda. Dengan Penuh perasaan Anja Ringgren Loven, wanita asal Denmark yang tinggal di Afrika mengulangi kembali foto fenomena yang pernah menggemparkan dunia tersebut.

Anja Ringgren Loven menulis “Pada 30 Januari 2016, saya melakukan misi penyelamatan bersama David Emmanuel Umem, Nsidibe Orok dan tiem Nigeria kami.

Misi penyelamatan ini viral, dan hari ini tepat setahun yang lalu dunia tahu tentang budak lelaki yang dipanggil Hope.

Minggu ini Hope mulai masuk sekolah,” demikian tulisan penuh perasaan yang update Loven di akun Facebooknya.
loading...