Sabtu, 25 Februari 2017

Video Gajah Selamatkan Pelatihnya Yang Diserang

Peribahasa “adat pulau limburan pasang” mengetengahkan adat hidup masyarakat yang saling bantu membantu: yang kaya membantu yang miskin, dan yang kuat membantu yang lemah.

Video yang kami paparkan ini membuktikan bahawa haiwan juga boleh memahami konsep ini.

Pada video yang kelihatan dirakamkan di sebuah pusat perlindungan gajah di Thailand, tiga orang lelaki melakonkan sebuah usikan untuk melihat reaksi seekor gajah.

Apabila gajah tersebut melihat pelatihnya dicederakan, ia bergegas berlari untuk melindungi tuannya yang dijatuhkan ke tanah.

Kami tidak dapat pastikan bila sebenarnya klip ini dirakamkan, tetapi ianya sentiasa menyentuh hati apabila melihat sifat murni yang dizahirkan sama ada oleh manusia ataupun haiwan.

Lelaki berkaca mata hitam ini dilihat memberikan arahan kepada rakannya untuk ‘menyerang’ seorang pelatih gajah yang sedang berjalan berhampiran mereka

Pelatih gajah ‘diserang’ dan dia terbaring di atas lantai, Melihatkan insiden tersebut, gajah itu bergegas ke arah pelatihnya.

Lelaki yang menyerang tadi lari meninggalkan pelatih gajah berkenaan. Dan gajah itu mengelilingi pelatih tersebut untuk melindunginya.- Era Baru
loading...