6 Gambar Wanita Berani Dedah Parut Luka Sendiri



Wanita-wanita ini berani mendedahkan parut pada tubuh mereka. Paras mereka disifatkan sebagai buruk. Ramai orang malu jika memiliki parut seperti yang dimiliki mereka.

Sesetengah daripada kita cuba menutupi parut dalam pelbagai cara. Bermula dari menggunakan ubat untuk melakukan pembedahan untuk membuangnya.

Tetapi, jurugambar bernama Sophie Mayanne memperlihatkan sisi itu sebagai satu seni.

“Sebagai jurugambar saya sentiasa berminat dengan idea baharu dan membuat kita berbeza dari satu sama lain.

Dari situlah wujud minat saya pada parut, “kata Mayanne kepada Boredpanda.

Menerusi projek ini, Mayanne ingin berkongsi inspirasi objek fotografi. Menurut pendapat saya, adalah gambar terbaik dan paling jujur yang pernah saya ambil.

“Ini adalah wanita yang berani memamerkan gambar-gambar mereka. terutamanya cerita -cerita dan insiden tragis yang dikongsikan mereka.

1. Maya: Maya adalah seorang gadis berusia 18 tahun yang mempunyai masalah kulit. Dari usianya 18 bulan, dia telah didiagnosis dengan epidermolisis bullous.
Keadaan ini menyebabkan lepuh pada kulit dan membran mukus.
Akibatnya, kulit Maya dipenuhi dengan calar yang dan kelihatan merah, dibeberapa bahagian. Maya tidak percaya. Setahun kemudian keadaan badannya bertambah teruk dan menjadikannya terhad dalam beraktiviti.

2. Mercy: Luka Mercy adalah akibat keganasan rumah tangga. Dada ke pahanya menjadi hitam akibat parut. Walaupun begitu, Mercy mendakwa bersyukur atas apa yang dia alami. Kejadian itu membuatnya menjadi orang yang lebih kuat. Parut kebakaran yang dialaminya dianggapnya sebagai perhiasan berharga yang dimilikinya.

3. Chloe: Semasa berusia 13 tahun, Chloe sering menyeksa dirinya. Dia berasa ketagih untuk menyeksa dirinya dan secara tidak sengaja merosakkan tubuhnya sendiri. Akibatnya, parut badannya tidak boleh dibaiki melalui pembedahan. Sekarang, satu-satunya cara Chole lakukan ialah menyayangi bekas parut luka dan tidak bertindak balas terhadap komen negatif. “Surat-surat saya menceritakan kisah saya dan saya tidak akan membenarkan pendapat orang lain mengubahnya.”

4. Agnes: Pada tahun 1997, Agnes menjadi mangsa letupan gas. Ketika itu dia masih berusia 7 tahun. Dia telah menjalani pembedahan pembentukan semula 27 muka. “Saya selalu berasa selesa dengan parut saya, bagi saya ia cantik dan menceritakan kisah saya. Ia sangat istimewa.”,katanya.

5. Isabella: Apabila berusia lebih dari 15 tahun, rumah Isabella terbakar. Semua pakaian dan benda-bendanya hangus terbakar. Isabella menghabiskan musim panasnya dengan rawatan di unit terbakar di Fulham Road. Walaupun begitu, Isabella masih merasakan dirinya cantik. Editor: Amylea Nazrul